SİMGE AKBULUT ÇİÇEK/MANŞETİZ- Yılın ilk ayında rekor kıran altın fiyatları, yüksek faiz oranları ve artan şirket karlarının etkisiyle son 5 aydır düşüş trendinde. İzmir Kuyumcular Odası Başkan Yardımcısı Önder Özer, Manşetiz'e yaptığı değerlendirmelerde fiyatların daha da gerileyeceği endişesiyle dikkat çeken açıklamalarda bulundu.
Vatandaşların altından uzak durduğunu belirten Özer, ilk düşüş dalgasında kuyumcularda kuyruk oluşturanların şu anda zararda olduğunu ifade ederek, bu durgunluğun emlak ve otomotiv sektörlerini de doğrudan etkilediğini vurguladı.
Yatırımcı fiyattaki düşüşün sürmesinden endişe ediyor
Altın fiyatlarındaki aşağı yönlü ivme, piyasada korkuya neden olan bir dönemi beraberinde getirdi. Geçmiş dönemlerdeki yükseliş trendlerinde kuyumcuların önünde oluşan uzun kuyruklar, yerini sessizliğe bıraktı.
Piyasadaki talebin neredeyse durma noktasına geldiğini belirten İzmir Kuyumcular Odası Başkan Yardımcısı Önder Özer, yatırımcının mevcut ruh halini şu sözlerle özetledi:
"Şu an altından uzak duruyorlar. 'Daha da düşer' düşüncesi hakim. Ne zaman ki fiyatlar yeniden hızlı bir yükseliş trendine girer, üst üste çıkmaya başlar, o zaman talep geri gelir. Şu an altın yatırımcısı piyasadan uzaklaştı."
İlk düşüşte kuyruk oluşturanlar beklemeye geçti
Yaklaşık bir ay önce yaşanan ilk fiyat gerilemesinde vatandaşların yoğun bir alım talebi gösterdiğini hatırlatan Özer, o dönem alım yapanların şu an zararda olduğunu aktardı.
Fiyatların ilk düşüşün ardından da gerilemeye devam ettiğini söyleyen Özer, "O dönem sıraya dizilen arkadaşların hepsi şu an zarara girdi. Ondan sonra da düşüş sürdüğü için piyasada bir soğuma oldu. Şu an 10 kişiden sadece biri altını yatırım aracı olarak değerlendirmeyi düşünüyor" dedi.

"Altındaki zarar emlak ve galericilik sektörünü de vurdu"
Altın piyasasındaki bu tıkanma, sadece kuyumculuk sektörünü değil, birikimini altına yatırıp büyük ölçekli harcama yapmayı planlayan diğer sektörleri de zincirleme olarak etkiledi.
Özer, altından zarar eden vatandaşların planladıkları ev ve araç alımlarını ertelemek zorunda kaldığını belirtti:
"Bu düşüş emlakçılarla galericileri de vurdu. Altın yatırımı yapıp arabasını değiştirmek veya ev almak isteyen kişi, şu anda zararda olduğu için beklemeye geçti. 'Altın yükselir, satar evimi alırım' diye düşünenlerin planı tersine döndü. Zararı kabullenmek istemedikleri için altını tutuyorlar. Dolayısıyla ne ev satılabiliyor ne de araba."
Yaz boyunca sert bir yükseliş beklenmiyor
Piyasa profesyonellerinin öngörülerini de paylaşan Özer, kısa vadede altında agresif bir yukarı yönlü hareket beklenmediğini ifade etti.
Yaz dönemi boyunca durağan seyrin korunabileceğine işaret eden Özer, "Altında gerileme çok aşırı olmasa bile, yakın zamanda çıkacağını düşünmüyorlar. En azından bu yaz boyunca bu durum böyle görünüyor. Elbette enflasyonist bir ortamdayız, dolar ve diğer maliyetler sebebiyle uzun vadede Türk Lirası bazında artışlar görülebilir ancak kısa vadede bu yaz bir çıkış zannediyorum ki yaşanmaz" öngörüsünde bulundu.
"Kuyumcu çeyrek altından değil işçilikten kazanır"
Vatandaşlar arasında kuyumcuların sarrafiye ürünlerinden yüksek kar elde ettiğine dair yanlış bir algı bulunduğuna da değinen Özer, sektörün asıl gelir kaleminin işçilikli ürünler olduğunu hatırlattı.
Kuyumcuların sadece çeyrek ya da ata lirası satarak ayakta kalamayacağını söyleyen Özer, "Biz ancak takıdan, kolyeden, yüzükten ve zincirden yani işçilikli ürünlerden kazanabiliriz. Yatırım altınında kuyumcunun kar marjı çok düşüktür. Bugün 11 bin liralık bir çeyrek altından bir kuyumcu 100 lira bile kazanmaz" diyerek sözlerini tamamladı.




