KENAN YEŞİL/MANŞETİZ- Konak Belediyesi, Kıllıoğlu Hamamı restorasyonunun tamamlanmasının ardından, şehrin yıllardır beklediği Hamdi Dalan Sabun Fabrikası restorasyonu için harekete geçti.
Proje için Konak Belediye Meclisi’nde oy birliğiyle alınan kararla İzmir Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığında oluşturulan katkı payı fon hesabına başvuruldu.
Sonrasında ise ihaleye çıkılarak restorasyonun başlaması için tüm hazırlıklar tamamlandı.
Konak’ın tarihinde önemli bir yeri olan Hamdi Dalan Sabun Fabrikasını yeniden kent kültürüne kazandıracak restorasyon, düzenlenen törenle start aldı.
Konak Belediyesi Hamdi Dalan Sabun Fabrikası Restorasyonu Başlangıç Töreni, Tarihi Kemeraltı Çarşısı içerisinde yer alan eski Hamdi Dalan Sabun Fabrikası önünde yapıldı.
Törene, Konak Belediye Başkanı Nilüfer Çınarlı Mutlu, Hamdi Dalan’ın kızı Dalan Kimya Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Aysu Dalan Benlioğlu, Dalan Ailesi, dönemin Konak Belediyesi eski Başkanı Hakan Tartan ve misafirlerin katılırken tarihi yapının Restorasyonu resmen başladı.
DALAN SABUN FABRİKASI’NDA RESTORASYON BAŞLIYOR
Bugün yıllardır sessizliğe bürünmüş olan bir binayı tekrar ayağa kaldırmak ve kentin, Konak'ın hafızasını yeniden canlandırmak için bir araya geldiklerini belirten Konak Belediye Başkanı Nilüfer Çınarlı Mutlu, “Bir kent geçmişine sahip çıktığı oranda güçlenir, büyür, gelişir. Yıllar boyunca bu kentin ekonomik ve sosyal yaşamına tanıklık etmiş, bizzat üretimin içinde bulunmuş Hamdi Dalan Sabun Fabrikası bugün yepyeni bir yolculuğa çıkıyor. Bu anın heyecanını tarif etmek gerçekten çok zor. Göreve geldiğimiz ilk günden bu yana Konak'ın tarihi mirasını korumayı, görünür kılmayı ve kente tekrar kazandırmayı amaçladık. Yakın zamanda Basmane'deki Kıllıoğlu Hamamı'nı restore ettik. Tuzcu Mahallesi'nde belediyemize yakın zamanda bağışlanan iki evin restorasyonu için kuruldan onay aldık, yakında ihaleye çıkıyoruz. Yine Basmane'de 29 yıllığına bize bağışlanan bir başka konutun restorasyon projesine başlıyoruz. Şimdi yıllardır beklenen, pek çok kişinin 'Acaba bir gün yeniden canlanacak mı?' dediği Hamdi Dalan Sabun Fabrikası için Valiliğimizin desteğiyle yeni bir yolculuğa çıkıyoruz” dedi.
MÜZE VE ATÖLYELER OLACAK
Tarihi yapının Restorasyonu bittiğinde sadece bir müze olmayacağını dile getiren Mutlu, “Burada atölyelerle deneyimler kazanılacak, çocuklar geleneksel üretim kültürünü öğrenecek, araştırmacılar, sanatçılar ve ziyaretçiler bu kentin üretim hafızasını keşfedecek. Aynı zamanda Kemeraltı'nın tarihi dokusunu görünür kılma yolunda çok büyük bir adım atılmış olacak. UNESCO Dünya Mirası yolculuğunda Kemeraltı'nı çok daha görünür hale getirecek olan bu projede, bölgedeki esnafımızın ve kent ekonomimizin güçlenmesine, tanınmasına da katkıda sağlanacak” diye konuştu.
DALAN AİLESİNE VE İZMİR VALİLİĞİNE TEŞEKKÜR
Projeyi destekleyen İzmir Valisi Süleyman Elban'a da teşekkür eden Mutlu, binanın restorasyonunda yüzde 70’nin valilik fonundan karşıladığını aktardı.
Restorasyon 540 günlük bir iş süreci sonrasında tamamlanacağını değinen Mutlu, Dalan ailesine de yapıyı bağışlamalarından dolayı teşekkür etti.
CUMHURİYET DÖNEMİNİN BAŞARISI
Hamdi Dalan’ın kızı Dalan Kimya Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Aysu Dalan Benlioğlu, Restorasyonu yapılacak olan binaya babasının ilk önce işçi olarak girdiğini daha sonra satın aldığı bina olduğunu söyledi.
Sıfırdan başlayıp fabrika sahibi olmanın Cumhuriyet döneminin başarılarına olduğuna vurgu yapan Aysu Dalan Benlioğlu, babasının belirli bir iş hacmine ulaştıktan sonra hayır işlerine başladığını dile getirip, “Babamız, 'Haktan geleni halk ile paylaşmak gerek' derdi. Yelki'ye bir ilkokul, Şemikler'e bir ilkokul, Gültepe'ye özel çocuklar için bir eğitim merkezi, Bornova'ya Kanser Araştırma Hastanesi, Behçet Uz Çocuk Hastanesi'ne dört katlı bir ek bina, Konak'ta ortopedi pavyonu. Şu anda yerinde yok, yıkılmış. Bunlar babamızın İzmir’e kazandırdığı diğer eserlerdir” dedi.
Tarihi binanın müze olması için uzun yıllar emek verdiklerini ve dönemin Konak Belediye Başkanı Hakan Tartan’a ulaşarak başlangıcı yaptıklarını anlatan Benlioğlu, arada geçen belediye başkanları döneminde işlerin ilerlemediğini ancak Nilüfer Çınarlı Mutlu belediye başkanı olması ile işlerin hızlandığını belirtti.